Avslöjad: Suven DS 7 Crossback

”Haute Couture på fyra hjul”.
Så presenterar DS sin nya ”7:a” – en lyxkantad suv där det mesta ska gå att anpassa efter eget önskemål.
Premiär blir det den 7 mars på Genévesalongen.

 

PRESSMEDDELANDE FRÅN DS Automobiles

Idag presenterar DS Automobiles sin nya högteknologiska suv DS 7 CROSSBACK. Den nya suven bär tydlig inspiration från Haute Couture-världen vars noggrannhet och sensualitet syns i allt material och i varje detalj. De högsta normerna för hantverksskicklighet har tillämpats för materialen som använts (läder, trä och Alcantara®) både i fråga om val och placering i bilen. Det mesta kan anpassas efter kundens önskemål. Ratten och de inre dörrsidorna kan till exempel helt kläs med läder och knapparna vid den centrala bildskärmen kan beställas i kristall. Bilen har premiär för (bil)världen den 7 mars under bilsalongen i Geneve och kommer lanseras i Sverige under årsskiftet 2017/2018.

”DS 7 CROSSBACK inleder en ny era för DS Automobiles. I denna suv av raffinerad högteknologisk konstruktion är hantverk kombinerat med tekniska innovationer, det som speglar sofistikerat franskt know-how. Dess avancerade utrustning skapar nya nivåer av körkomfort och prestanda. DS 7 CROSSBACK symboliserar framtiden för DS, ett varumärke som varit visionärt ända sedan de första modellerna”, säger Yves Bonnefont. VD för DS.

DS 7 CROSSBACK finns i fem så kallade ”inspirationer” när det gäller materialval interiört som i sin tur ska möta förväntningar och motsvara olika kunders livsstilar och personligheter. Inspirationerna har hämtats från olika delar av Paris, DS hemstad, och har namnen Bastille, Rivoli, Faubourg och Opéra. Dessutom finns Performance Line som är mer Gran Turismo-inspirerad.
”I alla skeden av designprocessen har den vägledande målsättningen för DS 7 CROSSBACK varit att uttrycka förfining, kvalitet och sakkunskap på högsta nivå. Resultatet har därför blivit en bil med stor karisma och med en perfekt proportionerad silhuett. Styrka och sensualitet i perfekt symbios.” säger Thierry Metroz, DS Designchef

DS 7 CROSSBACK är skapad och formgiven i Paris av DS Automobiles. Bilen byggs i fabriken i Mulhouse (Frankrike) och har en stark karaktär och en varm personlighet. En bil som avspeglar fransk livsstil och är genomtänkt in i minsta detalj. En bil som uttrycker och förstärker varumärket DS. Bilens avantgardistiska teknik gör att den uppnår höga nivåer av komfort, effektivitet och seriositet.

I den nya suven finns bland annat:

– Aktiv fjädring: fjädringssystem som anpassar sig beroende på vägens skick och förarens körvanor.
– Aktiva LED-ljus: strålkastarna följer rattrörelsen för att ge maximal belysning i kurvor och korsningar för ökad säkerhet.
– Night vision: ett säkerhetssystem som via infraröd teknik gör att bilen ”ser” vad som händer utanför strålkastarnas räckvidd vid körning under natten.
– Coffe Break Alert: påminner föraren när det är dags att ta en paus från körandet.
– Parkeringshjälp: underlättar parkering i form av parkeringssensorer fram & bak, backkamera och automatiskt parkeringsassistent.
– Aktiv körassistans: system med bland annat kollisionsvarnare, adaptiv farthållare, filhållarassistent.
– Grip Control: förbättrar väghållningen och ger bästa möjliga acceleration vid det väggrepp som råder.
– Ljudsystem från Focal, nummer 1 i Frankrike på akustik.

Bilen kommer i den första lanseringsfasen finnas att beställas med förbränningsmotor, tre bensinmotorer (THP 230 S&S EAT8, THP 180 S&S EAT8 och PureTech 130 S&S sexväxlad manuell) och en dieselmotor (BlueHDI 180 EAT8), alla i överensstämmelse med avgasnormen Euro 6.2

  • Längd: 4,57 m
  • Bredd: 1,89 m
  • Höjd: 1,62 m
  • Bagageutrymme: 555 liter. 3 628 liter med nedfällt baksäte

E-Tense- och plug-in hybridversionen1 av DS 7 CROSSBACK
”Hybridversionen av DS 7 CROSSBACK är en bil där styrka går hand i hand med verklig prestanda, som har största respekt för miljön och som erbjuder ytterligare ökad säkerhet”, säger Eric Apode, DS Produkt- och Marknadsutveckling.

Plug-in hybriden, som lanseras i en senare fas, kommer finnas med:

– en bensinmotor på 200 hk
– två elmotorer på 80 kW (109 hk) vardera
– den nya åttaväxlade automatlådan (EAT8) placerad fram mellan bensinmotorn och en av elmotorerna
– litium-jon-batteri med en kapacitet på 13 kWh placerat under baksätet
– elmotor vid bakhjulen som möjliggör 4WD
– sammanlagd effekt på 300 hk
– tre möjliga drivlinor: 100 % elektriskt, hybrid eller enbart förbränningsmotor. Batteriet laddas vid inbromsning och när gasen släpps upp
– räckvidd 60 km vid användning av enbart elmotor
– normal laddningstid 4 1/2 timme. Med säkring på 32 A, och en laddare på 6,6 kW, kan laddningstiden förkortas till 2 1/2 timme.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter