Bildspel: Volvo PV51-7 – 1936-1945 

Volvos passagerarbilar under den senare delen av 30-talet var av typen 51-56.
Den här generationen var de första ”mindre” Volvobilarna som byggdes i större skala.

Alla modellerna hade samma baskaross och var de första från Volvo som hade en hel stålkaross som även inkluderade taket. Skillnaderna mellan bilarna var vissa exteriöra detaljer och olika utrustningsnivåer.
Många bilar fick göra krigstjänstgöring och gick då på på gas – vilket gjorde att de som bäst endast kunde leverera 50 hästkrafter.

PV51 (standard) och PV52 (de luxe) introducerades 1936-1937. Med PV53-56 så modifierades utseendet med en ny motorhuv och en V-formad grill. 55:an och 56:an var de lyxigare versionerna och 53/54 var standardbilarna. 55/56 hade bland annat fällbara framsäten. Den spetsiga nos-sektionen var något som fördes vidare till ersättaren PV60. Både PV51 och PV57 såldes som rullande chassin med karosser efter kundbeställningar.

MODELLSPECIFICATIONER

Modell: PV51-57
Varianter: PV 51 (Standard), PV 51 Chassi, PV 52 (Lyx), PV 53 (Standard med synligt reservhjul), PV 54 (Standard med konvext bagageöverdrag), PV 55 (Lyx med synligt reservhjul), PV 56 (Lyx med konvext bagageöverdrag), PV 57 Chassi
Producerat antal: 6,905
Kaross: Sedan
Motor: Rak, 6-cylindrig med sidoventiler; 3,670 kubik; 84.14×110 mm; 86 hästkrafter vid 3,400 varv/min.
Växellåda: 3-stegad med golvspak; tillval – överväxel med frihjul.
Bromsar: Hydrauliska på alla hjul.
Dimensioner: Hjulbas 2 880 mm.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Klassiker