Bildspel: Volvo TR671-9 – 1930-1935

Bildspel: Volvo TR671-9 – 1930-1935

http://Volvo%20TR%20673

Volvo TR 673

http://Volvo%20TR%20673

Volvo TR 673

http://Volvo%20TR%20673

Volvo TR 673

http://Volvo%20TR%20679

Volvo TR 679

http://Volvo%20TR%20675

Volvo TR 675

http://Volvo%20TR%20671

Volvo TR 671

http://Volvo%20TR%20679

Volvo TR 679

http://Volvo%20TR%20674

Volvo TR 674

http://Volvo%20TR%20679

Volvo TR 679

http://Volvo%20TR%20678

Volvo TR 678

http://Volvo%20TR%20671

Volvo TR 671

Mars 1930 så introducerade Volvo sin första 7-sitsiga bil. Dessa Modeller TR671-679 var byggda för att användas som taxibilar och skiljde sig framförallt genom att de hade längre hjulbas än PV651-PV655.

TR671-674 baserades på PV650-652, medan TR675-670 var nära besläktade med PV653-655.

Med undantag för TR676 (som hade en högre kaross) såg dessa bilar ut som standardmodeller förutom att de var längre. Volvo byggde hela bilar, men sålde även chassin för specialkarosser.

MODELLSPECIFICATIONER

Modell: TR671-9
Varianter: TR 671 (TRS = Stadstaxi med glasad avdelare), TR 672 (TRL = Landsortstaxi utan glasad avdelare), TR 673 (med glasad avdelare), TR 674 (utan glasad avdelare), TR 675 Chassis, TR 676 (Stadstaxi med glasad avdelare, förhöjt tak), TR 677 Chassis, TR 678 (Landsortstaxi med glasad avdelare, lågt tak), TR 679 (Landsortstaxi utan glasad avdelare, lågt tak)
Producerat antal: 845
Kaross: Taxi, ambulans eller som chassi byggt för specialkarosser.
Motorer: rak 6-cyl sidoventiler; 3,010 kubik; 76.2×110 mm; 55 hk vid 3,000 varv/min eller 3,266 kubik, 79.4×110 mm; 65hk vod 3,200 varv/min
Växellåda: 3-växlad manuell, golvmonterad spak.
Bromsar: Hydrauliska på alla hjul.
Dimensioner: hjulbas 3,100 eller 3,250 mm.

Foto & källa: Volvo Cars

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Klassiker