Ford visar nya Fiesta ST 200 i Genéve

Sugen på en kompakt och rolig illbatting.
I Genéve kommer Ford visa upp sin nya Fiesta ST200 som trots minimal motor – levererar 200 glada kusar.

 

Pressmeddelande från Ford

  • Ford Performance visar för första gången upp nästa generations Ford Fiesta ST med den helt nya trecylindriga motorn EcoBoost på 1,5‑liter på Geneva Motor Show
  • Den första trecylindriga modellen från Ford Performance är även utrustad med körlägen (Drive Modes) som justerar motor, styrning, stabilitetskontroller, och till och med avgasljudet för optimerad körglädje i alla situationer
  • Ett elektroniskt ljudsystem och aktiva avgasventiler förstärker den trecylindriga motorns sportiga ljud som även har inaktivering av cylindrar för ytterligare minskning av CO2-utsläpp*
  • Utökade alternativ för personlig anpassning omfattar nya stylingpaket, SYNC 3-anslutning med 8-tums pekskärm, samt det exklusiva ljudsystemet B&O Play

GENÈVE, 6 mars, 2017 – Ford Performance visade idag för första gången upp nästa generations Ford Fiesta ST på Geneva Motor Show 2017.
Nästa generations Ford Fiesta ST är utrustad med en helt ny trecylindrig EcoBoost-motor som ger 200 hk, ett vridmoment på 290 Nm och en förväntad acceleration 0-100 km/h på 6,7 sekunder.

Den tredje generationen av Fiesta ST är den första Ford Performance-modellen någonsin som drivs av en trecylindrig motor. Det är också den första Fiesta ST som är utrustad med valbara körlägen (Drive Modes) som gör att motor, styrning och stabilitetskontroller kan konfigureras i lägena Normal, Sport och Track för optimerade körupplevelser på både motorväg och bana.

Körlägena justerar även Fiesta ST:s elektroniska ljudsystem Electronic Sound Enhancement (ESE) och de aktiva avgasventilerna för att kunna ge en ännu mer tillfredsställande körupplevelse. Systemen förstärker den nya 1,5-liters EcoBoost-motorns naturligt sportiga ljud. Motorn är även utrustad med Fords system för deaktivering av cylindrar – vilket är första gången i branschen för trecylindriga motorer – för en ytterligare minskning av CO2-utsläppen till förväntade 114 g/km.*

Kommer 2018

Nästa generations Fiesta ST finns tillgänglig tidigt under 2018 i både 3- och 5-dörrars versioner. Den kommer att finnas i fler interiörvarianter och med fler personligt anpassade tillval än någonsin, till exempel en djärv och distinkt exteriör med en unik tävlingsbilsinspirerad nätgrill och exklusiva 18-tums aluminiumfälgar.
– Nästa generations Fiesta ST följer vår filosofi att leverera avancerad teknik för att förbättra alla aspekter av Ford Performance-chassit och drivlinan, sade Joe Bakaj, ansvarig för produktutveckling på Ford Europa. – Med valbara körlägen och en helt ny EcoBoost-motor som ger en oöverträffad kombination av prestanda och bränsleekonomi, kommer den nya modellen att kunna erbjuda den mest mångsidiga, roliga, engagerande och givande körupplevelsen hittills med en Fiesta ST.

Helt ny 1,5-liters EcoBoost-motor

Den helt nya 1,5-liters EcoBoost-motorn ingår i Fords EcoBoost-serie som även omfattar den flerfaldigt prisbelönade 1,0‑liters EcoBoost-motorn. Motorn utnyttjar turboladdning, direktinsprutning under högt tryck samt dubbla oberoende variabla kamaxlar för att kunna ge optimerad prestanda och bränsleekonomi.
Motorns trecylindriga konstruktion ger ett naturligt högt vridmoment vid låga varvtal. Prestandan förbättras ytterligare genom en ny turboladdare med en optimerad turbinkonstruktion som bygger upp trycket snabbare och minimerar fördröjningen för en roligare och mer följsam körupplevelse.

En ny teknik som kombinerar portinsprutning och direkt bränsleinsprutning ger hög effekt och följsamhet tillsammans med minskade CO2-utsläpp*, och särskilt god bränsleekonomi vid lättare motorbelastningar.

Fords nya teknik för deaktivering av cylindrar – som först presenterades för EcoBoost-motorn på 1,0 liter och nu för första gången på en trecylindrig motor – kommer ytterligare att förbättra bränsleekonomin för Fiesta ST utan att påverka prestandan. Det uppnås genom att stoppa bränsletillförsel och ventiler i en av motorns cylindrar när full effekt inte behövs, som till exempel när bilen rullar eller vid låg motorbelastning. Tekniken gör att en cylinder kan avaktiveras eller aktiveras på 14 millisekunder – 20 gånger snabbare än en ögonblinkning – för att sömlöst kunna leverera full prestanda när det behövs.
Aluminiummotorn har också ett integrerat avgasgrenrör som förbättrar effektiviteten genom att motorn snabbare når en optimal temperatur, och den korta vägen som avgaserna färdas mellan cylindrarna och turboladdaren ger snabbare ett högt vridmoment. Motorn är även utrustad med ett partikelfilter som minskar utsläppen av sot.

Nya körlägen (Drive Modes)

Valbara körlägen utökar flexibiliteten för nästa generations Fiesta ST och ger förarna en optimerad körupplevelse oavsett om det gäller att skjutsa barnen till skolan eller en dag på tävlingsbanan:

  • I Normal-läge är motorinställningar, antispinnsystem, elektronisk stabilitetskontroll (ESC), ESE, avgasljud och servostyrning (EPAS) konfigurerade för att ge en naturlig följsamhet och en närvarokänsla.
  • I Sport-läge är motorinställningar och gaspedalinställningar vässade, och EPAS-inställningarna är justerade för att ge mer återkoppling och noggrannare kontroll vid snabb körning på väg. Den aktiva ljudkontrollventilen öppnas och ESE justeras för att ge ett intensivare avgas- och motorljud i kupén.
  • I Track-läge justeras alla dynamiska funktioner för att ge snabbast möjliga varvtider, antispinnsystemet avaktiveras och ESC-funktonen begränsas för hård körning på bana.

Det smidiga och följsamma Ford Performance-chassit med förbättrad vridmomentsfördelning ger bättre väghållning och minskar understyrningen genom att bromsa det inre framhjulet vid kurvtagning. ESC har tre lägen som gör att föraren kan välja mellan fullständig kontroll, begränsad kontroll eller ingen kontroll alls.

Större personlig anpassning

Nästa generations Fiesta ST kommer att erbjuda fler möjligheter till personlig anpassning än någonsin. Kunderna kommer att kunna välja interiördetaljer för växelspak, ratt, dörrhandtag, lister runt instrumentpanelen, och man kan även välja mellan olika distinkta stylingpaket.

Den ergonomiska interiören i Fiesta ST kommer att omfatta bekväma Recaro-säten och platt sportratt. Exteriörfärgerna kommer att inkludera nya Performance Blue och Fiesta ST kommer att vara utrustad med 18-tums aluminiumfälgar.
– Våra ST-modeller är konstruerade för att göra Ford Performance-körupplevelsen tillgänglig för kunder oavsett deras livsstil, sade Matthias Tonn, teknikchef för Fiesta ST. – 3- och 5-dörrarskarosser och distinkta stylingalternativ som kompletterar modellens prestanda kommer att vara tillgängliga från första början och göra den senaste generationens Fiesta ST mer tilltalande för en ännu större kundkrets.

Fords kommunikations- och underhållningssystem SYNC 3 kommer att ge förare av Fiesta ST möjlighet att styra ljudsystem, navigation och anslutna smartphones med enkla röstkommandon. SYNC 3 är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto™, och styrs med flytande, surfplatte-inspirerade pekskärmar på upp till 8 tum som kan manövreras med ”nyp och svep-gester”.
Nästa generations Fiesta ST kommer även att erbjudas med det avancerade B&O PLAY Sound System för en exklusiv ljudupplevelse – tillsammans med andra funktioner som Ford först presenterade förra året för den senaste generationens Fiesta.

Ford Performance

Ford Performance globala organisation fungerar som ett innovationslaboratorium och testcenter för att kunna skapa unika prestandafordon, delar, tillbehör och upplevelser för kunderna.
Det omfattar utveckling av innovationer och tekniker inom aerodynamik, lättviktsmaterial, elektronik, drivlineprestanda och bränsleekonomi som sedan kan implementeras ännu bredare i Fords produktportfölj.
– Köpare av den senaste generationens Fiesta ST kommer att dra nytta av innovationer utvecklade av Ford Performance för superbilen Ford GT och prestandabilen Focus RS, inklusive högeffekts-EcoBoost och körlägesteknik, sade Dave Pericak, global chef för Ford Performance. – Genom att arbeta som ett enda sammansvetsat Ford Performance-team kan vi leverera körglädje och erbjuda avancerade och prestandahöjande funktioner till alla kunder.

*Bekräftade uppgifter om bränsle-/energiförbrukning och CO2-utsläpp finns ännu inte tillgängliga för denna modell. Bränsle-/energiförbrukning, CO2-utsläpp och räckvidd vid eldrift är uppmätta i enlighet med de tekniska kraven och specifikationerna i de senaste utgåvorna av EU-direktiven EG 715/2007 och EG 692/2008. Siffrorna för bränsleförbrukning och CO2-utsläpp anges för en fordonsvariant och inte för en enstaka bil. Den standardiserade testmetod som används möjliggör jämförelser mellan fordonstyper och mellan tillverkare. Utöver en bils bränsleeffektivitet påverkas även en bils bränsle-/energiförbrukning, CO2-utsläpp och räckvidd vid eldrift av körstil och andra faktorer som inte är tekniska. Koldioxid (CO2) är den växthusgas som är den främsta orsaken till den globala uppvärmningen.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter