Första bilen att korsta Antarktis – en Hyundai Santa Fe

Den första personbilen som korsat Antarktis.
Hyundai blev historiska när en nästintill standardutrustad Santa Fe klarade av bedriften.
Bakom ratten satt ett barnbarnsbarn till polaräventyraren Sir Ernest Shackleton.

 

Pressmeddelande från Hyundai

High Wycombe, 20 april 2017 – Hyundai Motor har gått till historien när en nästintill standardutrustad Hyundai Santa Fe blev första personbilen i världen att färdas hela vägen från Union Camp till McMurdo och tillbaka över Antarktis. Santa Fen kördes av Patrick Bergel, barnbarnsbarn till den legendariska polaräventyraren Sir Ernest Shackleton.

Resan som startade i december förra året genomfördes för att fira hundraårsminnet av Shackletons heroiska Antarktis-expedition från 1914-17. Efter att Roald Amundsen slagit honom till Sydpolen försökte han bli först att korsa hela kontinenten. Shackletons skepp körde fast i packisen och sjönk men den heroiska äventyraren och fem ytterligare män lyckades segla hela vägen till South Georgia över öppet, stormigt hav där de till slut blev räddade. Totalt tre gånger gjorde Shackelton försök att nå Sydpolen. Utan att lyckas. 2016 – hundra år senare fullföljde Patrick Bergel sin förfaders resa.

Resultatet av Patrick Bergels expedition blev en kortfilm producerad av Hyundai Motor som kommer premiärvisades igår under ett event på Hospital Club i London.

Scott Noh, Head of Overseas Marketing Group på Hyundai Motor berättar.
– Vi som företag känner att vi har en direkt koppling till Sir Ernest Shackletons heroiska historia och pionjäranda. Vår film hyllar den andan och genom Patrick, hans barnbarnsbarn förverkligas hans dröm att korsa Antarktis – hundra år senare. Filmen symboliserar Hyundais varumärke och faktumet att våra bilar är mer än bara transportmedel.”

580 mil i minus 28 grader

Expeditionen som varade i 30 dagar satte Santa Fen på prov under 5800 km av isig terräng. Den hade endast modifierats med jättelika lågtrycksdäck och tog sig ändå genom extrema förhållanden med temperaturer ned till minus 28 grader och obeprövade passager över stora istäcken.

Patrick Bergel beskriver upplevelsen så här.
– Vår resa var ofattbar och bilen var ett rent nöje att köra. Stundtals kändes det mer som att segla än att köra över snön. Det var en tuff expedition som ställde stora krav för att lyckas med något ingen annan har åstadkommit. Allt handlade om uthållighet och inte fart. Vår genomsnittshastighet slutade på 27 km/h. Det viktigaste var hur vi och bilen hanterade färden. Jag är väldigt försiktig med att göra en direkt jämförelse med vad vi och min farfarsfar åstadkommit men det är ändå fantastiskt att vara först att göra det med en personbil. Att nå Sydpolen var verkligen en speciell upplevelse. Faktumet att det var just dit min farfarsfar försökt ta sig ett flertal gånger gjorde att jag kände en genuin koppling.

En av Antarktis mest erfarna förare, Gisli Jónsson från Arctic Trucks fick jobbet att förbereda bilen för resan och ledde sedan expeditionen ut i snön. Jónsson förklarar.
– Det var en nästan helt standardutrustad Santa Fe som tog oss i mål. Motorn, växellådan, differential och drivaxel var helt original. Däremot var vi tvungna att montera stora lågtrycksdäck. De är viktiga då allt handlar om att få bilen att rulla ovanpå snötäcket istället för att plöja igenom det. Vi körde på en tiondel av normalt däcktryck för vanliga vägar. Det är så lågt att man kan köra över någons hand utan att den tar skada! Bilen rullade så mjukt att alla våra hjulspår redan var bortblåsta på vägen tillbaka. Den enda ytterligare förändringen vi gjorde på bilen var att utöka storleken på bränsletanken för att konvertera Santa Fen till att kunna drivas på Jet A-1-bränsle – det enda bränslet som är tillgängligt på Antarktis. Dessutom installerades en motorvärmare för att kunna hantera kylan bättre. Det här var första gången jag försökte mig på ett korsa hela kontinenten och dessutom tur och retur. Många utgick från att vi aldrig skulle klara det och trodde inte sina ögon när vi verkligen fullföljt resan.”

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter