Hyundai testkör nya prestandabilen i30 N

En koreansk utmanare i GTI-klassen.
I höst ska Hyundai lansera sin prestandaversion av i30.
Men för att veta att den håller måttet ska man testköra bilen i 24-timmarstävlingen på Nürburgring.

 

Pressmeddelande från Hyundai.

En nästan produktionsfärdig i30 N, den första modellen från Hyundais prestandamärke N, deltog i VLN-tävlingen på Nürburgring lördagen 8 april 2017. Tävlingen var en förberedelse inför det världsberömda 24-timmarsloppet ADAC Zürich på Nürburgring i slutet av maj, där Hyundai Motor kommer att delta med två bilar. Hyundai Motors ingenjörer från Namyang i Sydkorea och företagets europeiska forsknings- och utvecklingscenter kommer tillsammans att vässa bilens prestanda inför den globala lanseringen senare i år.

Långloppet på världsberömda Nürburgring Nordschleife i Tyskland gav Hyundai Motor chansen att hårdtesta i30 N med tekniska specifikationer som ligger mycket nära produktionsmodellen. Nya i30 N fick mäta musklerna med en rad bilar från andra tillverkare som modifierats kraftigt för att klara den utmanande VLN-tävlingen.
– Vi vill ge vårt prestandamärke mycket racingerfarenhet och därför är det viktigt att vi deltar med minimala modifieringar, säger Albert Biermann, ansvarig för fordonstester och prestandautveckling på Hyundai Motor. Det är på Nürburgring som en stor del av testerna och chassiutvecklingen för i30 N har skett.

Samma drivlina som i produktionsbilen

De bilar som Hyundai Motor tävlar med är utrustade med en 2,0-liters turbomotor med manuell sexväxlad växellåda – exakt samma drivlina och växellåda som kommer att användas i produktionsmodellen av i30 N. Tävlingarna ger Hyundai Motors ingenjörer tillfälle att identifiera områden som fortfarande kan förbättras för att ytterligare vässa i30 N:s prestanda.

Hyundai Motor har ett eget testcenter på 3 600 kvadratmeter vid Nürburgring som drivs av Hyundai Motor Europe Technical Center. Där drar det Tysklandsbaserade tekniska teamet nytta av Nordschleifes 73 kurvor, doseringar på upp till 17 % och en höjdskillnad på omkring 300 meter för att utföra en rad krävande tester.
Hyundai i30 N beräknas lanseras till hösten i Sverige.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter