NTF: Antalet döda i trafiken ökar

Den positiva trenden har avstannat och trots säkrare bilar – har fler dött i trafiken.
Det visar den senaste statistiken.
Enligt NTF är problemet att allt för många ingnorerar hastighetsbegränsningarna.

 

Pressmeddelande från NTF

Under 2016 dog 270 personer i trafiken i Sverige, det är 11 fler än året innan. Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. En högt bidragande orsak till detta är hastighetsöverträdelserna. Sedan 2012 kör alltfler för fort vilket medför fler olyckor med allvarligare konsekvenser.
För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. Vår årliga mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften håller hastighetsgränsen. Det är synnerligen oroande eftersom det är i den här miljön gående och cyklande barn, unga och äldre löper stor risk att komma i konflikt med motorfordon, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

Den 26 april redovisade Trafikverket en årlig rapport som analyserar trafiksäkerhetsutvecklingen i Sverige, i samarbete med Transportstyrelsen och VTI. Enligt analysen dog 270 personer i trafiken i Sverige under 2016 – 11 fler än året innan. Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. För att nå Nollvisionens mål om högst 220 omkomna år 2020, måste säkerheten höjas för bilister och oskyddade trafikanter.

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. För att uppnå Nollvisionens mål finns delmålet att minst 80 procent av all trafik ska ske inom gällande hastighetsgränser.
– För att nå målet är det framför allt hastighetsefterlevnaden på gator med lägre hastighetsbegränsning som behöver förbättras. Lyckas man minska hastigheterna i tätort finns det framför allt en potential i att minska antalet dödade och allvarligt skadade oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.

Studerat statistiken

För att följa utvecklingen har VTI, i samarbete med NTF, studerat förändringar av trafikanternas hastighetsval och hastighetsefterlevnad på det kommunala huvudvägnätet i tätort sedan 2012. Under 2016 genomfördes den fjärde uppföljande mätningen.

Resultaten visar att 67 procent totalt av den studerade trafiken höll hastighets­gränsen. Hastighetsefterlevnaden var sämst på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim där endast 53 procent av trafiken höll hastighetsgränsen. Motsvarande siffror på övriga uppmätta hastighetsgränser var: 50 km/tim – 68 procent, 60 km/tim – 72 procent och 70 km/tim – 78 procent.

Om mätningarna
Mätningarna genomfördes med radar av personal från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, på 23 olika orter i Sverige under september månad 2016. På varje ort mättes hastigheten på 3 olika mätplatser, sammanlagt genomfördes mätningar i 69 olika punkter och i varje punkt mättes hastigheten under en vecka. Mätning gjordes på sträckor inom det kommunala huvudväg­nätet med hastighetsgränser mellan 40 km/tim och 70 km/tim.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter