Nu ”dog” Statoil i Sverige

Statoils blå-vit-orangea skyltarna är nu ett minne blott.
Detta då kanadensiska Circle K fullbordat sitt övertagande av företagets svenska drivmedelsnätverk.
Sista skylten som föll satt på Statoil Sundsvalll E4 Syd.

 

Pressmeddelande från Circle K

Den sista Statoilstationen är nu omskyltad till Circle K och med det är nu 490 fullservice- och truckdieselstationer runtom i Sverige färdiga. Sedan varumärkesbytet inleddes för ett år sedan har 1750 skyltar bytts och 2000 nya flaggor hissats. Idag firar Circle K i Sverige ett år.

Samtliga Circle K-stationer i Sverige går nu i färgerna rött, vitt och orange och det nya varumärket är väl etablerat bland kunderna. Sedan Statoil blev Circle K har det skett fler än 71 miljoner köp i butik. 11 miljoner koppar kaffe har serverats, drygt 11 miljoner korvar har sålts och 21 kilometer nya skyltar har förändrat färgen längs med de svenska vägarna.
– Det har varit ett händelserikt år för oss och vi är oerhört glada över hur väl vårt nya varumärke tagits emot på den svenska marknaden. Förändringen har gett oss energi att utveckla vårt kunderbjudande och vår service ännu mer. Kunderna som kommer till Circle K ska känna att de hittar det som behövs för ett enkelt liv i farten, säger Morgan Wiktorsson, VD på Circle K Sverige.

Circle K har under det nya varumärket fortsatt att utveckla kunderbjudandet med nytänkande från den globala verksamheten i kombination med det kunderna efterfrågar lokalt. Under året har flera nya produkter lanserats och flera pilotprojekt har startats upp. Bland annat har den första flaggskeppsstationen i Märsta utanför Stockholm öppnats. Där testas drive thru, självbetjäning och dagsfärsk mat som tillreds på stationen.

Vad har förändrats?

Statoil Fuel & Retail köptes år 2012 av den kanadensiska koncernen Couche-Tard, ett av världens ledande servicehandelsföretag. Licensen att använda namnet Statoil blev därmed begränsad i tid, eftersom namnet ägs av Statoil ASA. Bakgrunden till att det blev Circle K var att samla verksamheten under ett och samma varumärke. Circle K är koncernens största och mest internationella varumärke som nu har över 100 000 engagerade medarbetare och cirka 11 700 stationer/butiker i 23 länder över hela världen.
– Under året har vi gjort förbättringar i kundupplevelsen i och runt våra stationer och i erbjudanden inom mat, fika och kaffe. Vi har förändrats samtidigt som det är viktigt för oss att behålla och jobba vidare med det som vi vet att våra kunder uppskattar. Att besöka oss på Circle K ska gå snabbt, vara enkelt och trevligt. Det är något som vi jobbar hårt med i varje kundmöte så att alla våra kunder ska uppleva det, säger Morgan Wiktorsson, VD på Circle K Sverige.

Circle K under ett år i siffror:

Cirka 11 miljoner koppar kaffe har sålts

Cirka 2000 nya flaggor har hissats

Över 11 miljoner korvar har sålts

Cirka 21 kilometer nya skyltar har satts upp

 

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter