Provkörd: Skoda Octavia Combi

En nätt, men viktig uppdatering.
Nu har Skoda Octavia fått en uppgradering och även om det inte är mycket som syns – är den välbehövlig.

Octavia är Skodas storsäljare och en otroligt viktig modell. Nu lagom till våren kommer bilen i en lite lätt moderniserad version. Stor uppgradering enligt tillverkaren själv, men för gemene man krävs det god Skoda-kännedom för att märka skillnaden.

Rent kosmetiskt har man ändrat om i fronten, och bilens strålkastare har hackats upp. Just detta ger bilen ett rätt säreget ansikte och sett till dagens bildesign där en tillverkares alla modeller ser likadana ut, fast i lite olika storlek – så skiljer sig alla Skodas strålkastare åt.
Bilen blir även den sista som företagets designchef Josef Kaban lagt handen vid.

 Nya finesser och teknik

Utöver strålkastarna har man även fixat om grillen och hela radarpaketet har flyttats upp något. Och för de som väljer till detta får man nu finesser som filbytesvarnare, autobroms med fotgängarigenkänning. Teknik som tidigare inte återfanns i Octavias register.
På insidan märks uppdateringen mer och då framförallt i att infotainmentsystemet fått en ny skärm på 9,2 tum. Utförandet är att man nu får en pekskärm samt att ingenjörerna skippat knapparna till höger vilket ger ett fräscht och renare utseende – vilket är ett klart lyft.

Något som ligger på tillvalslistan, men som verkligen sätter premiumkant på vardagen är det  adaptiva chassit. Här går det, via ett knapptryck, att modifiera hur chassi och drivlina ska agera. Sportigt, komfortabelt, ”normalt” eller ”eko-mässigt”. I de båda första justeras dämpare, styrning, gasrespons för att premiera körglädje respektive komfort. Normal är den neutrala standardinställningen och eko är för de som vill minimera sin förbrukning.

Ny drivlina

Det har även hänt saker under huven. Bland annat så har man en drivlina där man kombinerar en 150 hästars dieselfyra med fyrhjulsdrift samt en ny sjustegad dubbelkopplingslåda. Resultatet är trevlig där effekten helt klart är tillräcklig och växellådan fungerar fläckfritt. I en förnuftig bil som den här, är de ett klockrent alternativ. Och drivlinan kan även prestera för den som oförnuftigt nog stämplar ”plattan i mattan”. Accelerationen 0-100 km/h avklaras på 8,5 sekunder vilket inte är fy skam. Väljer man istället att försöka spara på soppan så är den angivna förbrukningen 0,43 l/mil.

Under provkörningen nere i Portugal visar Skodan upp sin breda palett. Drivlinan fungerar ypperligt väl och det krävs väldigt okristerlig hantering för att bilen ska börja protestera – åtminstone under de här förhållandena. Visst, att köra 150 hästars dieselkombi kanske inte är otroligt upphetsande och provocerar man bilen lite för mycket så understyr den. Men med det sagt, hallå – det här är en förnuftig herrgårdsvagn. Vill man ha det mer livat så kommer det en RS-version snart.
Något som bilen däremot är – är att den är komfortabel. Skoda visar att Octavian inte behöver vara en bullrigare och skraltigare folka.

I övrig går bilen att få med tre olika bensinare – från en enliters trecylindrig motor om 115 hk upp till en 1,8-litershistoria på 180 kusar. Därtill finns det 1,6- respektive 2,0-litersdieslar som även de ligger mellan 115 och 184 hk. Slutligen går bilen även att få med en 1,4-litersmotor för fordonsgas. Inom kort kommer även modellen, som ovan nämnt, i kryddstarkt RS-utförande.

Rymligare än en Volvo V90

Utrymmet är detsamma som tidigare, det här är ju en uppdatering – inte en ny generation, vilket innebär att man bak i skuffen på kombin kan lasta 610 liter. Som jämförelse får man bara in 560 liter i den betydligt större Volvo V90, så är lastvolym något man vill åt – då är den mindre Octavian det rymligare alternativet. Fäller man baksätena är det 1 740 liter som går in… otroligt imponerande men inte förvånande. Octavia är den bäst säljande kombin i hela Europa.

Skoda Octavia är kanske ingen favorit bland tjänstebilister, men för den som vill kan man i stort sett kryssa i varenda tillval och fortfarande ducka in under 7,5 basbelopp. Det är väl värt att tänka på jämfört med att välja ett snoffsigare märke vars alternativ snarare är barskrapat för att klara gränsen.

Motorer och priser

Bensin
– 
1,0 TSI 115 hk – 200 500 kr (Lanseringspris 190 600 kr)
– 1,4 TSI 150 hk – 217 500 kr
– 1,8 TSI 180 hk Style – 243 400 kr
– 1,8 TSI 180 hk DSG 4×4 Combi Style – 269 200 kr

Fordonsgas

– 1,4 TSI G-TEC 110 hk – 227 400 kr

Diesel
– 
1,6 TDI 115 hk – 224 800 kr
– 2,0 TDI 150 hk – 234 700 kr
– 
2,0 TDI 150 hk 4×4 Combi – 246 000 kr
– 
2,0 TDI 150 hk 4×4 DSG Combi – 253 500 kr
– 
2,0 TDI 184 hk 4×4 DSG Combi Style – 287 300 kr

Tillägg:
– Combi +4 300 kr
– DSG +14 500 kr
– 
4×4 +7 000 kr
– Style-version +15 300 kr

Paket:
Dragpaket
– 6 900 kr
Avtagbar dragkrok, dubbelsidig vändbar bagagerumsmatta. 230 V-uttag i baksätet, elektrisk öppning/stängning av bakluckan (endast combi), flyttbart lastförskjutningsnät (endast combi).

Drag- och Webasto-paket
– Kampanjpris 9 900 kr
Webasto, avtagbar dragkrok, dubbelsidig vändbar bagagerumsmatta. 230 V-uttag i baksätet, elektrisk öppning/stängning av bakluckan (endast combi), flyttbart lastförskjutningsnät (endast combi).

Komfortpaket Media Plus (endast till Ambition)
– Kampanjpris 6 900 kr
Parkeringssensorer bak, Tre-ekrad multifunktionsratt för infotainment/telefon, farthållare, Bluetooth, infotainment Bolero, SmartLink.

Premiumpaket (endast till Style)
– 12 900 kr
Delläderklädsel, infotainment navigation med SD-kortplats, AUX & USB, sunset – extratonade sidorutor bak och bakruta, parkeringssensorer fram och bak, SmartLink, adaptiv farthållare (radar, anpassar farten till framförvarande fordon), Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer, optical park assist och backkamera.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Biltester