Testad: Volkswagen Golf facelift

Starkare, snålare, säkrare – men fortfarande samma lika.
Volkswagen har finslipat på sin Golf och i den uppdaterade versionen får men lite mer av allt.
Om det räcker för att återupprepa bedriften och bli Sveriges mest sålda bil återstår att se.

Volkswagen Golf har en titel att försvara. Modellen var, trots att den sålde sämre än 2015, Sveriges mest sålda bil i fjol och nu fyra år efter introduktion kommer ett facelift.
Så vad har då hänt? Nu befinner vi oss nere på Mallorca för att provköra en uppgraderad och ansiktslyft version av storsäljaren.

Sett till det man kan se med blotta ögat är det inte mycket som skiljer bilen från tidigare. En Golf är ”en Golf” och vi kan säga så här: Om generationsskiftena inte brukar vara några revolutionerande – vad tror ni då en mittcykels-facelift är?

I fronten så har radarpaketet flyttat in bakom VW-emblemet. Ett resultat som gör att det ser bättre ut, men även att risken för att sensorerna ska snöa/skita igen minskar. Därtill så har strålkastarna uppgraderats och har LED-varselljus som standard. Dock ligger hel LED-lyktor på tillvalslistan. Även bak är det nytt i lykthusen och för de som väljer en halvkombi kan mån något som kallas för ”flytande blinkers”. Istället för att bara blinka, så rinner det. För de som väljer kombivarianten är det dock gamla hederliga blink, blink, blink som gäller.

Same, same but different

Att de kosmetiska skillnaderna inte är så stora är förväntat. Volkswagen gör inte ens några större utsvävningar när modellen generationsskiftas.

Men uppdateringen är ändå vital. Detta för att den fyra år gamla bilen ska hänga med i tekniksvängen. Nytt är att man digitaliserat instrumentering, uppgraderat infotainmentskärmen med geststyrning. Lagt till system som fotgängarigenkänning, kökörningsassistent, filhållarassistent och släpvagnsassistent för att nämna några.

Men det har även hänt en del i motorprogrammet. Nytt är att man introducerar en 1,5-litersbensinare med cylinderavstägning som på sikt ska ersätta den 1,4-liters TSI. Dock kommer de båda motorerna att säljas parallellt ett tag framöver, vilket känns lite underligt. De är ju i stort likadana – men den nya motorn är lite bättre på allt.

Hursomhelst, 1,5-litaren erbjuds i 150- samt 130-hästarsversioner (kommer snart) varav vi under provkörning fick möjligheten att testa den förstnämnda. Och motorn passar Golfen bra.

Effekten är tillräcklig och i och med att den har ett brett register är den lättjobbad oavsett trafik eller belastning. Det är svårt att uppleva effekten som cylinderavstägningen ger under en endagars-bekantskap, men om resultatet är att motorn presterar i närheten av de 0,49 l/mil som utlovas är det underbart.

Motorn går att få med DSG och för de som väljer till det adaptiva chassit så kan man även ställa in olika förinställda körprogram (Eco, Comfort, Normal, Sport). Skönt för de som planerar längre resor.
I övriga bensinutbudet finns det en 1,0-litersmotor (110hk), 125 hk 1,4-liter (och även 150-hästarsversionen), 180 hk 1,8 TSI, 245 hästars GTI Performance, 310 hk Golf R. Därtill finns bilen som laddhybrid och som ren elbil. Den sistnämnda med rejält utökad räckvidd.

När det gäller dieselalternativen så finns det flera. 2,0 TDI med 150 hästar samt 184 hk. Den senare är samma som används i GTD.

Dieseln inget för stadskörning

Vi provade på att ratta 150-hästarsdieseln som jämförelse till bensinaren. Det ska poängteras att det alltså inte är en ny version – utan samma motor man sålt sedan 2012.

Initialt kan sägas att det absolut är en kompetent kombination, precis som när den introducerades, men att man blir lite besviken. Kanske är det för att man de senaste åren höjt ribban för vad en bra diesel ska vara? För den är verkligen klassiskt ”dieslig”. Utanför sitt sweetspot-register så stryper den nästan ut sig själv och för de som planerar en hel del stadskörning – så är DSG nästan ett måste för att man inte helt ska tröttna på att ständigt behöva ro med växelspaken.

Visst, på landsväg är den en vinnare. Men om man inte har längre pendling, eller har behovet av ett mycket högre vridmoment, så tycker jag det är svårmotiverat att välja dieselspisen. Karaktären på 1,5-TSI är så mycket trevligare.

Tekniken kostar – Golf får höjt pris

Så vad kostar då en bil för de som vill uppgradera garageuppfarten?
VW glider uppåt och instegspriset på faceliftade Golf ligger på 199 900 kr – då för enlitersbensinaren. Vill man ha 1,5-litersmotorn med 150 hk hoppar prislappen upp på 241 500 kr. Förvisso får man GT-paketet då. Sen är det bara att plussa på utrustning. Digital instrumentering: 6 200 kr, nya infotainmentskärmen med navigering 16 900 kr, DSG, adaptivt chassi, dragpaket, förarassistanspaket. Att kryssa till sig en bil som kostar en bra bit över 300 000 kr är ingen större konst.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Biltester