Renault visar Zoe Sport – med ruggig prestanda

En kompakt stadsracer med brutal acceleration.
I Genève visar Renault upp elbilen Zoe Sport.
Den lilla elbilen ska klara resan 0-100 km/h på 3,2 sekunder.

 

Pressmeddelande från Renault

Konceptbilen ZOE SPORT som presenteras på bilmässan i Geneve visar Renaults starka engagemang när det gäller utvecklingen av elbilar.
Det unika med konceptbilen, som är byggd på ZOE plattformen, är att den har omvandlats till en racingbil byggd på Renaults erfarenheter från Formel E Championship, en formelbil som går 100 % på el.
Snabbfakta:

  • ZOE SPORT har sportig design och samma färg på karossen som den senaste Renault e.dams formelbilen.
  • ZOE SPORT kaross väger 1400 kg gram, inklusive batteri (450 kg) och är tillverkad enbart av kolfiber.
  • ZOE Sport konceptbilen gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder.

Elbilarna ligger helt i linje med visionen om nollutsläpp. Som den första biltillverkaren i Europa att helhjärtat tro på eldrivna fordon, lanserade Renault ett komplett utbud av elbilar under 2012 och är i dag marknadsledande. Märket fortsätter att undersöka varje aspekt inom elbilsutvecklingen tack vare ett program som leds med Renault ZOE.

Renault ZOE är en 100% elbil som erbjuder en mjuk och smidig åktur. Bilen är rolig att köra och konstruerad enligt högsta miljökrav.
Nya ZOE 400 premiärvisade på Paris Motor Show 2016 och är ett viktigt steg i utvecklingen av masstillverkade elbilar. Räckvidden är 400 kilometer NEDC, motsvarande cirka 300 kilometer i verklig körning. Det nya batteriet tar bort oron om räckvidden. Med Nya ZOE kan köparen få uppkopplingsbara tjänster i bilen för att göra färden i elbilen enklare: Z.E. Trip och Z.E. Pass.
Sportig styling med Renaults signum ”fransk design”

Visuellt utmärker sig ZOE SPORT genom sin uttrycksfulla design: en extremt sportig ZOE
Det är inte svårt att se att ZOE SPORT kommer från Formel E.
ZOE SPORT dominerande färgen är satin blå.
Inslag  i gult finns på backspegelkåpor liksom på de främre och bakre stötfångarna.
Stötfångare, spoiler och strålkastare/ luftintag har en finish i kolfiber.
Traditionella Renault designelement tillsammans med eleganta detaljer från mer high-end modeller

De C-formade strålkastarna som blivit märkets kännetecken på den senaste modellerna.
Den framträdande, vertikalt monterade Renaultlogotypen fram och bak sticker ut med sin storlek och bakgrundsbelysning, som på Renault TreZor konceptbilen som visades i Paris i höstas.
ZOE SPORT dörrar öppnas genom en tryckning på ”öppna” zonen som drivs av sensorer.
ZOE SPORT har diamantskurna alu-sportfälgar med centrala låsmuttrar. ZOE SPORT har extratonade rutor.
ZOE SPORT struktur: både snabb och med fin väghållning

ZOE SPORT väger bara 1400 kg, inklusive batteriet, tack vare utformningen av chassit och de material som valts.
ZOE SPORT kaross är tillverkad helt i kolfiber, precis som Renault e.dams Formel E bilen.
ZOE SPORT är extremt aerodynamiskt tack vare en spoiler som är placerad under den främre stötfångaren, en platt bottenplatta, en Formel E-inspirerad diffusor och stor spoiler bak med linjära bromsljus.
Chassit har en störtbåge i stål med skyddande Kevlar-paneler. Det överensstämmer med FIA säkerhetsstandarder och innebär i praktiken att ZOE SPORT kan användas på racingbanorna.

Z ZOE interiört: med en körställning som är idealisk för racingbanan

ZOE SPORT har två skålade RECARO säten som är utrustade med tävlingsselar.
Den rektangulära ratten gör att föraren får ett bredare synfält.
Som i Formel E kan föraren justera drivlineinställningar och styra energiförbrukningen. Instrumentpanelen har tre zoner för hanteringen av växellådan, kör-läge (fyra alternativ) och bromskraftsfördelning.
Knapparna på kontrollpanelen är avsedda för kontroll av de fem ljusfunktionerna.
De färger och material som valts för kabinen uttrycker bilens sportsliga gener. Svart är den dominerande färgen, med några stänk av blått och – särskilt för kontrollerna – aluminium. Säten, ratt och dörrpaneler är klädda med Alcantara.

Energieffektiviteten från Renault Sport Racings unika expertis

ZOE  SPORTs motor är inspirerad av teknik som utvecklats av ingenjörer som Renault Sport Racing och Renault e.dams.

ZOE SPORT har två motorer som levererar totalt 340kW, nästan 460 hk.
De två motorerna är identiska, en är placerad fram och den andra baktill. Och precis som Formel e, har de hög kapacitet med permanent magnetteknik för att maximera energieffektivitet.
För att utnyttja all denna kraft har batteriet en kapacitet på 40kWh.
ZOE SPORT drar fördel av Renaults Formel E erfarenhet när det gäller optimerad kraft-överföring till hjulen.
ZOE SPORT elkraft utvecklad av Renault styr batterienergin exakt och dynamiskt som en funktion av förarens behov för tillfället. Energihushållning är helt konfigurerbar och justerbar för varje färd eller under tävlingshelger.

De elektroniska inställningarna erbjuder fyra körlägen som anpassar bilen till förarens önskemål för tillfället, beroende på om de vill ha prestanda eller en längre räckvidd. De kan också skräddarsydds för att anpassa till olika körsätt, genom justering av kraften mellan de två motorerna och lägga större vikt vid fram- eller bakhjulsdrift.

Väghållning som drar fördel av expertis från Renault Sport

Designen och konstruktionen ZOE SPORT chassi drar stor nytta av sakkunskapen hos Renault Sports specialister och arbetet med Renaultgruppens mest extrema prestandabilar.

Stålrörschassit byggt av TORK Engineering, kommer från Renault Sport bilarna som tävlar i backkörning och isracing bl a.
ZOE SPORT har sänkt markfrigång, bredare spår och fyrhjulsdrift som garanterar maximal kurv-stabilitet.
Bilen är utrustad med dubbla triangellänksfjädringar fram och bak, utvecklade för racing som bibehåller axelgeometrin i alla situationer.
ZOE SPORT stora 20-tumshjul överför bilens kraft i vägbanan.
ZOE SPORT stora bromsskivor säkrar bromskraften, på samma sätt som i tävlingsbilarna.
Öhlins justerbara spjäll är en annan biprodukt från motorsporten och kan justeras två passa olika kretstyper eller körsätt, som dem ut för Renault Megane R.S. 275 Trophy-R.
Tack vare fullt justerbar, högpresterande fjädring och växlingsmöjligheter är ZOE SPORT en potent maskin på banan också.

Föraren kan ändra chassi-inställningen och använda hela skalan som traditionellt finns på tävlingsbilar.
ZOE SPORT racinggener omfattar slicks-däck för maximalt grepp på torra vägar
Oöverträffad prestanda vid accelerationer

Chassikonstruktionen och kraftöverföringen till hjulen gör att ZOE SPORT har en extremt hög prestationsnivå. ZOE SPORT accelererar lika snabbt som andra elbilar på marknaden, med 0-100 på 3,2 sek.

ZOE SPORT maxhastighet är 210 hk/h och det tar mindre än 10 sek att uppnå maxfarten.
Vikteffekt förhållandet (460hk av 1,460kg, inklusive föraren) är oslagbar.
ZOE SPORT har ett högt vridmoment (640Nm, 320Nm per motor) som aktiveras nästan omedelbart. Elmotorerna levererar all prestanda så fort de aktiveras. Det tar bara några tiondelar av en sekund att nå 4,300 varv/min.
ZOE SPORT är designad för hög prestanda.

ZOE SPORT reagerar på bråkdelen av en sekund, tack vare dess omedelbara acceleration.
Maximal koncentration:  ZOE SPORT acceleration och respons är linjär. Ljudnivåerna är låga och begränsade till det ljud som uppkommer när föraren växlar och till däcksljudet som genereras.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter