Subaru presenterar ny XV crossover

Säkrare, lättare, snålare.
I Genève presenterar Subaru sin nya XV crossover.
Och modellen har mognat som ska ha vassare vägbeteende samt ”mer förebyggande säkerhet än någon tidigare modell”.

 

Pressmeddelande från Subaru

Helt ny plattform – komfort, säkerhet och körglädje
Nyutvecklad 2-litersmotor – lättare och snålare
X-Mode – ökad framkomlighet
EyeSight – Världsledande säkerhet

Helt nya Subaru XV har vuxit till sig och är den första modell som lanseras i Europa byggd på Subaru Global Platform, vilken erbjuder ännu högre säkerhet och vassare vägbeteende. Nya Subaru XV är utrustad med Subarus pressrosade säkerhetssystem EyeSight och har mer förebyggande säkerhet än någon tidigare modell.

Subaru XV debuterade 2012 och var Subarus första modell som byggts med fokus på Europa. Generation 2 – som är allt igenom en helt ny bil – är den första som bygger på den helt nya plattformen – Subaru Global Platform. Arkitekturen kommer att användas i samtliga kommande Subaru-modeller och strukturen lovas erbjuda ”Världens högsta säkerhet” under många år framöver. Subaru Global Platform är också konstruerad för att kunna hysa framtida drivkällor som hybrider, laddhybrider och ren eldrift.

Konstruktionen är nästan dubbelt så vridstyv, vilket kommer att öka stabiliteten och minska ljudnivån i kupén. Samtidigt som krängningstendenser halverats, erbjuder den nya plattformen ännu lägre tyngdpunkt. Även förmågan att hantera krockvåld har förbättrats. SGP absorberar hela 40 procent mer än föregående generation, vilket höjer den totala säkerheten väsentligt.

Även om nya XV inte har en enda karossdel gemensamt med förra generationen är släktskapet tydligt. Bilen har vuxit med några centimeter såväl på längden som på bredden och erbjuder ännu större utrymmen i kupén. Subaru XV är också först ut med Subarus framtida formspråk – ”Dynamic X Solid”.

2-liters boxermotor

Nya Subaru XV kommer initialt att vara bestyckad med en vidareutvecklad 2-liters Boxermotor. Hela 80 procent av delarna är nya jämfört med nuvarande konstruktion. Den nya bensinmotorn är lättare och mer bränsleeffektiv samtidigt som effekten ökats till 156 hk. Automatväxellådan är av typen Lineartronic och erbjuder även sju manuella steg via paddlar på ratten.

Precis som alla Subaru är XV permanent 4-hjulsdriven och fördelningen mellan fram- och bakaxeln styrs elektroniskt via systemet Active Torque Split, medan Subaru Vehicle Dynamic Control ser till att flytta drivkraft till det hjul som har bästa fästet. För ytterligare framkomlighet har nya XV 22 centimeter markfrigång, Subaru X-Mode – som förenklar körning på dåligt underlag samt Hill Descent Control, som hjälper föraren att ta sig säkert ner för hala, branta backar.
Nya Subaru XV är också fullmatad med säkerhet. Förarassistanssystemet EyeSight – som håller uppsikt framåt – är standard liksom Subaru Rear Vehicle Detection – som håller kollen bakåt. I säkerhetspaketet ingår även adaptivt helljus samt kurvljus.

Specifikationer

Längd: 446,5 cm.
Bredd: 180 cm.
Höjd: 159,5 cm.
Axelavstånd: 266,5 cm.
Markfrigång: 22 cm.
Motor: 2-liters, 4-cylindrig Boxermotor.
Effekt: 156 hk.
Vridmoment: 196 Nm.
Transmission: Symmetrisk, 4-hjulsdrivning.
Växellåda: Lineartronic med 7 steg.
Hjul och däck: 225/55-18.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter