Svenskarna gillar förslaget med bonus-malus

Ja, till bonus-malus och planer på att köpa miljöbil.
Det är vad svenskarna säger om Regeringens nya bilskatteförslag.
Det framgår av en ny Sifo-undersökning.

 

Pressmeddelande från KVD

En majoritet av svenska folket är positiva till regeringens förslag till ny bilskatt där miljöbilar (elbil/elhybridbil/biogasbil) premieras med en bonus och andra bilar som drivs med fossila bränslen får en höjd skatt. Många tror att skatten får fler att köpa en miljöbil och varannan som planerar att köpa ny bil kommer nyttja premien och köpa en miljöbil. Det visar en ny Sifo-undersökningen från bilauktionsföretaget KVD.

Enligt förslaget från regeringen kommer de som köper en ny miljöbil som släpper ut mycket små mängder koldioxid att få en premie/bonus på mellan 7500 kr till 45 000 kr från och med 1 juli 2018. Det kommer främst att finansieras med en höjd skatt på nya bilar som drivs med diesel och bensin. Syftet är att stimulera försäljningen av miljöbilar. En ny undersökning från KVD visar att 48 procent är positiva till förslaget, 27 procent är negativa. Mest positiva är de i storstäderna Stockholm och Göteborg medan flest andel kritiker finns i Norrland.
– Trots mycket kritik mot regeringens förslag är svenska folket positiva till att premiera de som köper en ny miljöbil på bekostnad av höjd skatt för nya fossildrivna bilar, kommenterar Jonas Björkman på KVD Bilpriser.

Tror skatten ger effekt

Undersökningen visar även att 46 procent tror att reformen får önskad effekt, det vill säga att fler kommer att välja en miljöbil framöver. 30 procent tror inte det. Främsta anledningen enligt kritikerna är att miljöbilar, trots premien, ändå är för dyra. Dessutom visar KVDs undersökning att 53 procent av de som planerar att köpa en ny bil kommer att köpa en miljöbil.
– Miljöbilar har länge varit betydligt dyrare än andra bilar vilket fått många bilköpare att välja bort miljöbilar. Men med den nya premien krymper gapet, samtidigt som skatten gör det betydligt dyrare att äga en bil med fossila bränslen. Sammantaget behöver svensken som är på jakt efter en ny bil ha en större plånbok oavsett vilken bil man väljer. En konsekvens är att det blir ekonomiskt mer fördelaktigt att köpa en begagnad bil eftersom de belastas med en lägre skatt än nya bilar, kommenterar Jonas Björkman.

Hos många konsumenter råder det dessutom oklarheter vad som gäller kring olika miljöbilspremier. 72 procent uppger att de inte känner till vilka regler som gäller idag.
– Reglerna kring miljöbilar har ändrats många gånger. Det har skapat förvirring och osäkerhet bland bilköpare. För att stimulera olika miljöbilsalternativ krävs tydlighet och långsiktighet så bilköparna kan känna sig trygga i sitt val av ny bil, kommenterar Jonas Björkman.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 20–24 april 2017. Totalt intervjuades 1214 personer i åldern 16-79 år. Av dessa har 1021 personer tillgång till bil i hushållet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Fråga: Enligt förslag från regeringen kommer de som köper en ny elbil, elhybridbil eller biogasbil som släpper ut mycket små mängder koldioxid att få en premie/bonus på mellan 7500 kr till 45 000 kr.
Det innebär att dessa bilar blir billigare. Detta kommer främst att finansieras med en höjd skatt på nya bilar som drivs med diesel och bensin. Syftet är att stimulera försäljningen av miljöbilar och minska försäljningen av bilar med fossila bränslen.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter