Volkswagen väljer VR-teknik för att sälja nya Arteon

VW sattsar på VR.
När nya Arteon debuterar ute i bilhallarna kommer kunder redan ha ”suttit” i bilen.
Detta då man redan nu kan uppleva, och designa ”sin” bil.

 

Pressmeddelande från Volkswagen

Efter sommaren är det premiär för helt nya Volkswagen Arteon hos de svenska återförsäljarna. Redan nu kan kunder uppleva och konfigurera den med hjälp av virtual reality. Bakom den världsunika och banbrytande VR-lösningen, som kommer att finnas hos samtliga Volkswagen-återförsäljare i landet, står Uppsalaföretaget Animech Technologies.

När förförsäljningen av nya Volkswagen Arteon startade i Sverige fanns det ännu inga fysiska bilar hos märkets 90 svenska återförsäljare. Bilen har premiär först efter sommaren. Volkswagen har därför tagit hjälp av Uppsalabaserade Animech Technologies för att ta fram en virtual reality-lösning som låter spekulanter uppleva bilen redan nu.

Genom tekniken kan Arteon upplevas både från insidan och utsidan. Dessutom kan användare konfigurera bilen i VR helt efter eget tycke och smak genom att byta lack, klädsel och fälgar samt välja extrautrustning. Genom en direktkoppling mellan VR-lösning och Volkswagens affärssystem kan återförsäljare snabbt skapa en offert eller beställning baserat på kundens val.

Inledningsvis är det endast Arteon som finns tillgänglig i den nya VR-lösningen men Volkswagens vision är att bilspekulanter i framtiden ska kunna uppleva och konfigurera samtliga modeller på samma sätt. Pilotprojektet med virtual reality-teknik för att uppleva och konfigurera bilen hos återförsäljare inleds i Sverige, men det finns även intresse för att införa tekniken på andra marknader.
− Det här är ett mycket spännande pilotprojekt för oss som kommer att hjälpa både våra kunder och återförsäljare. Som återförsäljare är det idag helt omöjligt att ha alla Volkswagens modeller och varianter i lager, speciellt när det finns 400 000 olika konfigurationer att välja mellan. VR-lösningen kopplat till vårt affärssystem skapar helt nya möjligheter för kunder att hitta sin favorit och för våra återförsäljare att snabbt hjälpa kunderna, säger Andreas Fällmar, försäljningschef på Volkswagen Sverige. Detta är den första gången virtual reality används som ett hjälpmedel för både bilförsäljare och bilköpare. Tekniken har tidigare använts vid specifika event och mässor, men aldrig som ett system som finns ute hos alla återförsäljare, säger Niclas Kreuger, Affärsutvecklingschef på Animech Technologies AB.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter