Volvo firar 90 på Techno Classica

Volvo firar 90 år på Techno Classica

http://Volvo%20PV444

Volvo PV444

http://Volvo%20PV653

Volvo PV653

http://Volvo%201800%20S

Volvo 1800 S

http://Volvo%20262%20C

Volvo 262 C

http://Volvo%20850%20R

Volvo 850 R

http://Volvo%20145

Volvo 145

http://Volvo%20XC60

Volvo XC60

http://Volvo%20XC60

Volvo XC60

http://Volvo%20XC60

Volvo XC60

Både historia och nutid.
På klassiker-mässan Techno Classica i Tyskland kommer Volvo fira 90-år.
Förutom sina tidigare mästerverk – så visar man även sprillans nya XC60.

 

Ska du ner på Techno Classica i Essen, Tyskland?
Vill du få en liten dos Volvo-nostalgi så kommer de ha sex modeller stående i sin monter. Därtill kommer de även ha en bil som snart sätts i produktion. Nya XC60.
– Vi har en stark historia av att designa stiliga och dynamiska suvar som erbjuder den senaste tekniken. Nya XC60 kommer inte vara ett undantag. Det är en perfekt bil för de med en aktiv livsstil och den representerar nästa steg i vår utvecklingsplan, säger Håkan Samuelsson, chef för Volvo.

Utöver den nya bilen kommer dessa att stå för allmän beskådan:

Volvo PV654 – 1934

PV600-serien lanserades 1929, två år efter det att Volvo drog igång. Den har en distinkt amerikansk-inspirerad design och en kraftfull treliters rad sexcylindrig motor. En sjusitsig version byggdes också, framförallt för att köras runt som taxi.
Totalt sett byggdes det runt 4 400 bilar under åtta år i PV600-serien.

Volvo PV444 – 1957

PV444 Kallades den ”lilla Volvon” när den först visades upp i Stockholm 1944. Men på grund av materialbrist i efterdyningarna av andra världskriget så påbörjades inte produktionen förrän 1947. För första gången så kunde Volvo erbjuda en bil som folk med en vanlig inkomst hade råd med. Och efterfrågan var mycket större än utbudet. PV444 var den första Volvon som exporterades till USA, Den första bilen kom till hamnen i Long Beach, Kalifornien, 1955 och endast två år senare var faktiskt Volvo det näst största importmärket i ”the Sunshine State”.

Volvo 1800 S

P1800 är troligtvis den mest ikoniska Volvon genom tiderna. Den blev världskänd som ”Helgonets bil” i den populära 60-talsshowen med samma namn, med Roger Moore som huvudpersonen Simon Templar. Modellen byggdes från 1961 till 1973 och P1800 är i dag en eftertraktad bil bland samlare.

Volvo 145 kombi – 1968

I slutet av november 1967 presenterade Volvo den tredje varianten i vad som nu utvecklats till att bli modellfamiljen känd som 140-serien.
Volvo 145 var en femdörrarskombi med en bakdel som i stort sett hade en vertikal baklucka. Alla var överens om att den var en komfortabel, extremt praktisk och rymlig bil. Lastutrymmet var mer än två kubikmeter och bagagegolvet var helt plant. Volvo 145 blev snabbt en extremt populär herrgårdsvagn och spelade en allt viktigare del i 140-serien.

Volvo 262 C

262C lanserades på motorsalongen i Genève i mars 1977 som en del i Volvos 50-årsjubileum. Den var resultatet av samarbetet av Volvo och Bertone – designad i Sverige, men byggd i Turin, Italien.
Den fyrsitsiga coupén, med en radikal taklinje som signum, var baserad på tvådörrars-sedananen 262 med sexcylindrig motor. Specialanpassningar gjordes av Bertone och den italienska firman fixade även en specialinredning i läder, almträ och tjocka mattor. 262C hämta de kraften från en PRV (Peugeot-Renault-Volvo) V6:a med insprutningsteknik. Den gav 140 hästkrafter. Totalt byggdes det 6 622 bilar mellan 1977 och 1981.

Volvo 850 R

850 R är högprestanda-versionen av den framgångsrika Volvo 850. Den lanserades 1996 och ersatte 850 T5-R. Den tvärställda 2,3-liters raka femcylindriga motorn producerade 250 hästkrafter, vilket gjorde att man kunde accelerera 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Den intensiva röda färgen var unik för 850 R, men man kunde få bilen även i fem andra färger. 850 R producerades både som en sedan och en kombi och är numera en eftersökt ”youngtimer” klassiker.

Vill ha sexa, dragkrok samt bakhjulsdrift – och har en fransk klassiker som drömbil.

Lämna en kommentar

RELATERADE Bilnyheter